Created jtemplate joomla templates

Šiandien prisijungusiųŠiandien prisijungusių14
Vakar prisijungusiųVakar prisijungusių95
Iš viso apsilankėIš viso apsilankė824950

Naujienos

Seimo kontrolierius Augustinas Normantas – nuolatinis antrankių naudojimas gali būti prilygintas kankinimui, žiauriam, nežmoniškam elgesiui

2020 m. birželio 29 d.

Normantas Augustinas

Seimo kontrolierius Augustinas Normantas išnagrinėjo pareiškėjo skundą dėl Pravieniškių pataisos namų-atvirosios kolonijos (toliau vadinama – Pravieniškių PN) pareigūnų veiksmų, galimai nepagrįstai naudojant antrankius.
 
Skunde pareiškėjas kėlė klausimą, ar antrankių naudojimas nuolat, išvedant jį iš kameros, yra pagrįstas ir teisėtas.
 
Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pravieniškių PN administracija, tik pareiškėjui  atvykus į Pravieniškių PN, priėmė sprendimą visur jį vesti su uždėtais antrankiais. Minėtas sprendimas buvo priimtas, atsižvelgiant į Pravieniškių PN Saugumo valdymo skyriaus specialisto surašytą tarnybinį pranešimą, kuriame pateikti duomenys iš pareiškėjo asmens bylos apie jo teistumą bei apie tai, kad jis buvo įtrauktas į linkusiųjų užpulti įskaitą. 
 
Sprendimas buvo įformintas  minėtame rašte įrašant vizas.
 
Europos kalinimo taisyklėse išskirtos tik dvi aplinkybės, kurių metu galima panaudoti tramdomąsias priemones-antrankius − pervežimo metu saugant nuo pabėgimo, arba vadovo įsakymu, jei kiti kontrolės metodai nepadeda, siekiant neleisti kaliniui sužaloti save ar kitus arba sugadinti turtą.
 
Priimtas sprendimas dėl antrankių naudojimo išvedant iš kameros pablogino pareiškėjo padėtį, jam buvo nustatyti tam tikri suvaržymai, todėl, Seimo kontrolieriaus nuomone, Pravieniškių PN administracija dėl šio sprendimo turėjo priimti individualų administracinį aktą, kuris turi būti pagrįstas objektyviais duomenimis apie tai, kokią grėsmę kelia pareiškėjas sau ir aplinkiniams, surašyti motyvai, kodėl būtent pareiškėjo atžvilgiu pasirinktos specialiosios priemonės – antrankiai, bei nurodytas konkretus laikotarpis, kiek laiko privalo būti taikomos specialiosios priemonės ir jokiu būdu netaikyti jų nuolat.
 
Europos Komiteto prieš kankinimą ir kitokį žiaurių, nežmonišką ar žeminantį elgesį ar baudimą yra pažymėta, kad pareigūnai, naudodami specialiąsias priemones prieš asmenis, kurių laisvė yra apribota, turi paisyti būtinumo, proporcingumo, išankstinio perspėjimo apie ketinamas panaudoti fizinio poveikio priemones ir atsargumo principų. Be to, fizinio poveikio priemonės turėtų būti naudojamos tik tuomet, kai kitos panaudotos švelnesnės poveikio priemonės, tokios kaip žodinis perspėjimas, pokalbis, įtikinėjimas, buvo neveiksmingos, arba tokiais atvejais, kai pareigūnas turi reaguoti nedelsdamas ir švelnesnėmis poveikio priemonėmis pasinaudoti objektyviai negali.
 
Pravieniškių PN administracija Seimo kontrolieriui nepateikė duomenų, kurie patvirtintų sunkią pareiškėjo psichikos būklę, t. y. jo nuolat keliamą grėsmę sau ir aplinkiniams. Taip pat nenustatyta faktinių aplinkybių, kad Pravieniškių PN pareigūnai pareiškėjo atžvilgiu pirmiausia būtų taikę švelnesnes poveikio priemones: žodinį perspėjimą, pokalbį, įtikinimą, vėliau būtų pradėję taikyti silpniausio lygio prievartos priemones ir, tik šioms išvardintoms priemonėmis nepasiekus reikiamo tikslo, proporcingai taikę griežtesnes prievartos priemones.
 
Seimo kontrolierius padarė išvadą, kad Pravieniškių PN administracija, priimdama sprendimą išvedant pareiškėją iš kameros nuolat naudoti antrankius, nesivadovavo būtinumo, proporcingumo principu, nevertino asmens pasipriešinimo lygio bei kitų objektyvių aplinkybių, turinčių reikšmės skiriant griežčiausių specialiųjų priemonių taikymą.
 
Seimo kontrolierius Pravieniškių pataisos namų-atvirosios kolonijos direktoriui rekomendavo nutraukti nuolatinį antrankių naudojimą, išvedant Pareiškėją iš kameros, ir taikyti specialiąsias priemones tik esant įstatyme numatytiems pagrindams ir sąlygoms.  
 

Gedimino pr. 56, 01110 Vilnius
+370 706 65105 (tel.)
Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlų. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį.
Valstybės biudžetinė įstaiga
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 191759894

 

© Seimo kontrolierių įstaiga
Publikuojant svetainės medžiagą būtina nuoroda į šaltinį